sobota, 12 lipca 2014

Tygrysówka pawia.


Kolejny okaz, kupiony w Biedronce, który zakwitł w naszym ogrodzie.
 En face
 Z profilu


Obok frezje. Niestety w "mieszance" były same białe. I przyznam, jestem trochę rozczarowana, bo liczyłam na więcej kolorów. Niemniej bardzo mnie cieszy, że rośliny kupione w tak "obśmianej" Biedronce nie okazały się bublem i pięknie kwitną.


Tygrysówka pawia- Tigridia pavonia
Pochodzi z Meksyku, a w Europie znana jest od XVI w. Atrakcyjność tej rośliny nie wynika tylko z pięknego ubarwienia (pokryta cętkami), ale i kształtu. Trzy zewnętrzne listki okwiatu są większe i lekko odgięte ku dołowi w przeciwieństwie do wewnętrznych, mniejszych i wyprostowanych. Średnica kwiatów wynosi około 10-15 cm, które są osadzone na pędach wysokości 30-50 cm. Liście są mieczykowate i ociągające do 40 cm wysokości. Ze względu na różnorodność odmian, mamy całą masę roślin charakteryzujących się wspaniałym ubarwieniem np. białe, czerwono nakrapiane, żółte z czerwonymi plamami i odwrotnie, różowawe z cętkami w barwie karminu. Wadą kwiatów tygrysówki jest to, że kwitną tylko jeden dzień, rozwijając się przed południem a więdnąc już pod wieczór. Tygrysówka rozwija się z cebulki, która wytwarza od jednego do kilku pędów, na których pojawia się 2-5 pąków, które stopniowo się rozwijają.


20 komentarzy:

  1. Pierwszy raz w zyciu slysze o tej roslinie. Wyglada zupelnie jak orchidea, ale przeciez orchidee chyba by nie przetrwaly w naszym klimacie, wysadzone do gruntu. Zreszta one nawet w gruncie nie rosna.
    Bardzo piekny i ciekawy kwiat i naprawde szkoda, ze taki krotkotrwaly. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz mam ją w ogrodzie. Jutro zobaczę, czy rzeczywiście kwiat kwitnie tylko jeden dzień.

      Usuń
  2. Podobnie jak moja imienniczka ( i to obu-imienna) nigdy nie widziałam tych kwiatków. Szkoda, ze tak krótko kwitną. To takie mało typowe dla kwiatów cebulkowych. Czy w kraju swego pochodzenia też tak krótko kwitną? Lubię frezje, nawet białe.Ale zdarzyło mi się raz kupić (oczywiście cięte) takie,które zupełnie były pozbawione zapachu.
    Miłego, ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kraju swego pochodzenia chyba jest tak samo. To kwiat jednego dnia. Moje frezje pachną, ale trochę podniszczyły je ostatnie deszcze.

      Usuń
  3. piękny kwiat:D J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) bardzo oryginalny. Spróbuję upolować inne kolory.

      Usuń
  4. Wspaniały kwiat! Okazuje się, że w Biedronce tez można kupić dobre towary. Czasy takie, że człowiek nie zna dnia ani godziny i nie wie gdzie kupi towar dobrej jakości. Ja w zeszłym roku nacięłam się, kupując w sklepie ogrodniczym.
    Pozdrawiam gorąco! :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka razy nabrałam się w wysyłkowych. Kupuję w Biedronce, w Castoramie ( cebule narcyzów) i raczej wszystko się udaje.

      Usuń
  5. Piękny kwiat, widzę go po raz pierwszy,a cebulki zimują w gruncie? czy będziesz musiała wykopać na zimę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planowałam zostawić w gruncie i dobrze okryć, ale córa uświadomiła mi, że nakarmię myszy. Wybiorę, wysuszę i dam do piwnicy. Powinny przetrwać. Teraz czekam, co będzie z Ismeną, która jest w donicy, ma piękne liście, ale na razie pędu kwiatowego nie widać.

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Pieluszkę to raczej na polu się sadzi. U nas niepopularna:) W tym roku nawet grochu pachnącego nie wysiałam. jakoś tak zaniedbałam te pnące.

      Usuń
  7. Cudny kwiat! Nie znam go zupełnie. Natomiast roślinki czasem kupuję w Biedronie i jestem ogromnie zadowolona. Nie polecam tych z Lidla jak coś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nawet w Lidlu roślin nie widziałam, ale bywam tam rzadko. W przyszłym roku jeszcze raz kupię w Biedronce. Może trafię na mieszanki kolorów.

      Usuń
  8. Przesliczny, niezwykły kształt i kolor ma ten kwiat. Czasem zdarzają sie takie cuda w naszych ogrodach a kupowane są bez wiary, że cos z nich wyjdzie. I proszę! Dobre miejsce, czas i opieka i pojawiają sie takie bajeczne kwiaty.
    Dobrej niedzieli jaskółko ( obybez deszczy nareszcie!):-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Olgo, nie było deszczu. Była cudnie gorąca niedziela:) Niedawno na jakimś blogu widziałam kalię, która zakwitła komuś w ogrodzie. Cudnej urody była. Może spróbuję?

      Usuń
  9. jeden dzień, ale za to jaki uroczy widok :) jest przepiękna. ja mam bzika na punkcie kwiatów i ciągle hoduję cos nowego. wszystkie są ciekawe i niepowtarzalne. mogę godzinami siedzieć i się na nie gapić i zaglądać im w twarzyczki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest drugi pąk. Może jutro zakwitnie. Spróbuj też wyhodować tygrysówkę. Można w donicy również.na razie Zachwycam się liliowcami. Mam dużo różnych gatunków.

      Usuń
  10. Dobrze, ze go zlapalas w obiektyw, bo niezwykle piekny!
    Zarazilas mnie tymi frezjami:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to teraz poszukaj cebulek, albo poślę Ci wiosną i do dzieła. A obok tygrysówki przechodziłam i kątem oka zobaczyłam, ze coś nowego się pojawiło. Przeleciałabym i nawet nie zobaczyła. To zaraz po deszczach było i ogród mnie wkurzył swoim pokiereszowanym widokiem.

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Będzie mi miło, gdy zostawisz komentarz. Staram się odpowiadać nawet w starszych postach.
Jeżeli chcesz obrażać moich gości lub mnie- nie wysilaj się, natychmiast to usunę.
Jednym słowem hejterzy, gnomy, trolle, banda różowego misia , nie mają tu czego szukać.