niedziela, 10 listopada 2013

Co to za ptaki?

Po południu, mimo że niedziela, naprawiamy ogrodzenie wokół parkingu, żeby Bezka bezpiecznie siedziała w ogrodzie i nie szwendała się między samochodami klientów. Nad nami przelatują bardzo nisko samoloty z bardzo dużą częstotliwością. Zniżają lot w kierunku lotniska w Krakowie. Zastanawiamy się, czy to czasem nie są samoloty z ekipami zlatującymi się na Szczyt Klimatyczny. Spoglądam w stronę samolotu, który z kolei zniża się w kierunku Katowic. Błyska srebrnym podwoziem. Na chwilę odwracam wzrok i znowu szukam tego samolotu na niebie. Widzę, jak coś bieli się na moment i znika, i znowu pojawia się biała plama wysoko na niebie.  Zbliża się zamiast oddalać i znika. Potem druga…. trzecia… wiele
- Popatrz- mówię do Jaskóła- Co to za samolociki latają?
Jaskół podchodzi i patrzy we wskazanym kierunku.
-To nie samolociki. To jakieś ptaki.
Ptaki szybują bardzo wysoko. Kiedy zwracają się w nasza stronę, błyskają w słońcu białymi piórami na brzuchu. Kiedy zawracają się w przeciwnym kierunku- nikną. Kołujące stado- chyba około 30.ptaków- zbliża się powoli  do nas. Lecę po aparat fotograficzny. Chcę zrobić zdjęcia, ale nie potrafię ptaków umiejscowić. Aparat bierze Jaskół i też ma kłopot. Są one bardzo wysoko i kołują dosyć szybko. W końcu udaje mi się zrobić parę niezbyt ostrych zdjęć.
Zastanawiamy się, jakie ptaki o tej porze roku mogą jeszcze szykować się do odlotu, co sugeruje kołowanie stada.
- Bociany? – pytam z niedowierzaniem.
-Eeeee, chyba nie….- Jaskół wpatruje się z natężeniem w niebo- Trzeba przez  lornetkę – dodaje.
Jasne, lornetka, melepety jedne. Od niej trzeba było zacząć. Odwracam się i lecę po lornetkę. Po chwili widzę ptaki blisko. To nie są bociany. Gęsi, żurawie też nie, bo te nie kołują w przelotach. Tworzą klucze i lecą w nich na trasie. Zresztą te ptaki do żadnego z wymienionych nie są podobne.
No i mamy zagwozdkę. Kiedy zrobiłam na kompie powiększenie ptaka, zobaczyłam sylwetkę albatrosa. Albatrosa?????? Niemożliwe! Albatrosy przecież żyją w zupełnie innej części świata. Nasz znajomy, kiedy mu opowiedzieliśmy o tych ptakach, stwierdził, że to możliwe, bo teraz w przyrodzie występują często anomalia i nawet nad Polską może pojawić się stado albatrosów.

Czy ktoś jest w stanie rozpoznać, co to za ptaki, które dzisiaj zaobserwowaliśmy?




31 komentarzy:

  1. Ze mnie zaden tam ornitolog, wiec sie zupelnie na albatrosach nie wyznaje, nawet wiecej, zadnego na oczy nie widzialam. Jesli jednak kolega twierdzi, ze to one, mozesz sie uwazac za dziecko szczescia. Gratuluje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet przez lornetkę nie można było dobrze zobaczyć. Na pewno nie mają długich nóg i dziobów. Bardzo duże i takie "krępe".

      Usuń

    2. Oj coś czuję, że pozostanie to nierozwiązana zagadka...

      Usuń
    3. Chyba. Fatalne zdjęcia, ale nie dało rady. Miałam nadzieję, że będzie bardziej wyraźnie je widać.

      Usuń
  2. Niestety nie mam pojęcia co to za ptaki:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie się z mewami skojarzyły ;) ale przecież słyszałabyś, jak skrzeczą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dużo większe ptaki i kołowały, a mewy też przelatywały, ale one mają zupełnie inny lot.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Ani jedne, ani drugie- te były dużo większe

      Usuń
    2. Mogły to być mewy srebrzyste, bo te są dużymi ptakami

      Usuń
  5. Niestety na zdjęciach są za maleńkie :((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kołowały bardzo wysoko a całe stado przemieszczało się szybko. Mój aparat ma duże przybliżenie, ale i on nie dał rady.

      Usuń
  6. Chyba jednak pozostaną nierozwiązaną zagadką. Wyglądają na ptaki morskie, ale jakoś nie kojarzy mi się, by w tym miejscu znalazły się albatrosy- wg mojej skromnej wiedzy ich trasa nad nami nie bardzo pasuje, nawet wobec zaburzeń w przyrodzie. Ale może jacyś ornitolodzy coś na ten temat wiedzą? Oni często obserwują niebo, może ktoś coś widział? Chyba maja jakąś stronę w necie, może ich zapytać i podesłać to zdjęcie?
    Miłego, ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjaśniło się. Mnie te albatrosy też jakoś nie pasowały, ale różne rzeczy dzieją się na świecie:):) Śmieszki prawdopodobnie zatrzymały się na zbiorniku goczałkowickim:)

      Usuń
  7. Każde zdjęcie podpisane - Jaskółka. Ale to na pewno niej jest jaskółka. Oczywiście żartowałem
    Pozdrawia
    .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooooooo... Antoni:):):):) A gdyby podpis był- Sowa?

      Usuń

  8. Pozwoliłem sobie umieścić link do Twojego posta na forum przyroda, Moderator, S Aftyka oznaczył te ptaki jako stado śmieszek.
    Link do tego zapytania: http://forum.przyroda.org/topics2/ptaki-do-identyfikacji-vt11488,1425.htm#455921

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Rzeczywiście, mogły to być śmieszki:). bardzo interesujące Forum:)

      Usuń

    2. Zasoby sieci są niezbadane, to fajne miejsce, zapraszam do grona jego użytkowników :)) Pozdrawiam

      Usuń
  9. mewy innych nie znam białych, no może gęsi, ale one w nieładzie nie lecą;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gęsi w kluczach, a te kołowały. To śmieszki.

      Usuń
    2. A jednak mewy :)))
      Fajnie, że się wyjaśniło.

      Usuń
    3. Mnie te ptaki bardziej pasują do innego gatunku mew, ale wypowiedział się ornitolog (tak sadze) czyli należy mu wierzyć.

      Usuń
    4. Lidia, to trafilysmy z tymi mewami:)

      Usuń
  10. Ptaki się wyjaśniły, super. Jesteś niezrównana w "łapaniu" zwierząt w aparat:)) Jak, Ci się to udaje, tak pięknie, nie wiem ale rób, jak najwięcej. To radość, dla nas wszystkich oglądających i czytających Twoje teksty. Czasami wesołe, czasami zadziorne. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mi słodzisz:):): Dzięki:):) Miło mi czytać:):) Na razie to łapie w przelocie momenty, bo jesteśmy teraz mocno zalatani. Mam jednak spore archiwum tegoroczne:):):)
      Nie masz pojęcia, ile "okazji"przeszło mi koło nosa, bo akurat nie miałam aparatu. Wczoraj kos jak koliber trzepał skrzydłami i dobierał się do jednej zwisającej jagody ognika. Cudne ujęcie byłoby.... byłoby, ale akurat aparat leżał sobie spokojnie w domu. Trudno:( przepadło:(

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Chyba:):) Bo zdjęcie z takim przybliżeniem jest niezbyt:(

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Będzie mi miło, gdy zostawisz komentarz. Staram się odpowiadać nawet w starszych postach.
Jeżeli chcesz obrażać moich gości lub mnie- nie wysilaj się, natychmiast to usunę.
Jednym słowem hejterzy, gnomy, trolle, banda różowego misia , nie mają tu czego szukać.