Wykonywane w
pracowni nadwornego jubilera na zamówienie cesarza jako prezent wielkanocny.
Były wykonywane ze złota, srebra, kamieni szlachetnych, kości słoniowej, masy
perłowej i zdobione emalią.
Pierwsze jajko
wielkanocne w pracowni Fabergé powstało w 1884 na zlecenie Aleksandra III, jako
prezent dla żony cesarza Marii. Po śmierci Aleksandra III jego
syn, Mikołaj II, kontynuował tradycję zamawiania
jednego jajka na Wielkanoc. W środku jajka zazwyczaj kryła się niespodzianka,
która aż do momentu otworzenia podarunku była objęta ścisłą tajemnicą.
Fabergé inspirował
się wydarzeniami historycznymi, np. wojnami czy otwarciem kolei transsyberyjskiej. Zdobił swoje dzieła
miniaturami carskich rezydencji, wizerunkami członków rodziny. Dekoracja jajka
koronacyjnego ofiarowanego przez Mikołaja II żonie Aleksandrze w 1897 nawiązywała do
sukni koronacyjnej carycy (ornament siatki), w środku ukryta była złota
miniatura karety koronacyjnej, z siedzeniami z rubinu, szybkami z górskiego kryształu i koroną na dachu[1].
W 1900 roku jajka
Fabergé wystawiono na Wystawie Światowej w Paryżu. Jajka
zostały nagrodzone złotymi medalami, a Fabergé otrzymał Legię
Honorową i stał się sławny w całej Europie. Do
wybuchu rewolucji powstały 54 jaja carskie[
Pierwszych
dziesięć cesarskich prezentów wielkanocnych w kształcie jajka zostało
wykonanych na zamówienie Aleksandra III.
Od
1895 roku przedsiębiorstwo Fabergé wytwarzało każdego roku dwa cesarskie
prezenty wielkanocne w kształcie jajka. Zamawiającym był cesarz Mikołaj II, który
w ten sposób kontynuował tradycję zapoczątkowaną przez swojego ojca Aleksandra
III. Jeden cesarski prezent wielkanocny był darem dla matki cesarza, cesarzowej
Marii Fiodorowny, a drugi był prezentem dla jego żony cesarzowej Aleksandry
Fiodorowny.
W
latach 1898-1904 przedsiębiorstwo Fabergé wykonało serię jajek wielkanocnych na
zamówienie Aleksandra Kelcha, milionera, właściciela syberyjskich kopalń złota
i platyny. Były one przeznaczone na prezenty dla Barbary Kelch. Jajka rodziny
Kelch dorównują jakością cesarskim prezentom wielkanocnym. W sumie Fabergé
wykonał siedem jajek dla Barbary Kelch.
Synowie
Fabergé nie kontynuowali dzieła i w 1951 za 25 tys. dolarów sprzedali markę
i technologię rosyjskiemu emigrantowi Samowi Rubinowi, producentowi perfum z USA.
W 1989 spółkę Fabergé Inc (wraz z marką Elizabeth
Arden) za 1,5 mld dolarów zakupił koncern Unilever[3].
We współpracy z koncernem jajka wyrabiał niemiecki jubiler Victor Mayer, który
wykonał m.in. jedyne jajko z bursztynu ofiarowane Gdańskowi. W
2009 prawa zakupiło południowoafrykańskie przedsiębiorstwo Pallinghurst Resours[1].
W ostatnich
czasach powróciła moda na jajka Fabergé. Pierwszą współczesną wersją było
tzw. „jajko pokoju” wykonane dla Gorbaczowa w 1991 roku. Znane jest „jajko
milenijne” z 2000 roku.
Ostatnim słynnym dziełem jest „jajko faz Księżyca”.
Zachowały się 42
jaja carskie[4]. 28
listopada 2007 na aukcji w domu Christie's
jajko z zegarem i kogutem, wykonane w 1902 roku dla jednego z Rotszyldów,
zostało sprzedane za rekordową sumę 18,5 mln dolarów. Z jajka co godzinę
wyskakuje miniaturowy kogut, który sygnalizuje godzinę[5][6][7].
Spis
wszystkich jajek Faberge tutaj
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jaja_carskie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz