wtorek, 19 września 2023

Wybierali się, wybierali i wkońcu pojechali- Hukvaldy cz. 1

Wybieraliśmy się od trzech lat, wybierali i w końcu pojechaliśmy zwiedzić zamek w Hukvaldach. Jak to u nas bywa, decyzja zapadła prawie natychmiast, kiedy tylko okazało się, że pogoda będzie na taką wycieczkę super. Faktycznie było pogodnie oraz ciepło, ale nie upalnie, a tam na wzgórzu, kiedy zwiedzaliśmy zamek, wiał fajny wietrzyk, który przyjemnie chłodził.

Tym razem opiszę wycieczkę od razu (też, niestety, w kilku częściach), chociaż ciąg dalszy opowiadania o osadnictwie Wołochów na Morawach czeka.

Hukvaldy są w odległości około 60. kilometrów od naszego domu. Trasa ta sama, którą jeździmy na wycieczki w morawskie Beskidy. Tradycyjnie też zaliczyliśmy po drodze kantor, by wymienić złotówki na korony. I od razu taka dygresja- w Polsce dusi się grosze- ceny bardzo często kończą się na x złotych i 99 groszy np. 109,99. W Czechach przestali się bawić w takie drobiazgi, tam kiedy kwota wychodzi poza 50 halerzy, zaokrągla się ją do góry, kiedy poniżej, zaokrągla się ją w dół. Tak jest  „na kasach”, bo paragon wychodzi z halerzami (ze względu na VAT), ale w gotówce są tylko pełne korony. Nie macie pojęcia, jak to ułatwia płacenie- nie ma grzebania w portfelu w pogoni za groszem, płacisz banknotem lub monetą, dużą, pełną wartościowo.

W trakcie jazdy zaliczaliśmy widoki gór i remontowane trasy. I znów dygresja- Czechy, mały kraj, a tam drogi są na poziomie światowym. Główne miasta łączą drogi szybkiego ruchu, wokół miast nowe obwodnice. W sierpniu ukończyli budowę łącznika A1 z drogą na Słowację (Ostrawa- Jabłonków- Żylina). Mosty, estakady, zjazdy, wyjazdy, ronda, nawet krótki tunel- oznakowania czytelne, nie można się pomylić. Ostatnie pięć lat i niesamowity postęp. A u nas już trzeci rok wiercą tunele w Węgierskiej Górce (i końca odwiertom nie widać), by dokończyć drogę szybkiego ruchu na Słowację (większość tranzytu z Polski nią pójdzie), podczas gdy Słowacy uporali się w ciągu dwóch lat z kilkoma ogromnymi estakadami na tej samej drodze.

Wracaliśmy przez Czeski Cieszyn, za zjazdem z drogi szybkiego ruchu objazd. Zerknęłam w stronę zamkniętej drogi, a tam praca wre- maszyny pracują, robotnicy pracują, remont drogi, mimo niedzieli, trwa.

I jeszcze żeby dobić, albo inaczej, popatrzeć z podziwem na ten mały czeski naród- przed główną bramą do zamku kawałek placu zasłonięty siatkami maskującymi, za nimi słychać odgłos betoniarki. No niemożliwe, niedziela a tam betoniarka chodzi. Na murach robotnicy poprawiają kamienie i cegły, prowadzą renowację na całego. Przed piętnastą, kiedy wychodziliśmy z zamku, jeszcze było ich, za tą siatą, słychać.

Niebo a ziemia- nie rozumiem, a raczej rozumiem, bo przecież widać, że nasz rząd tylko do siebie i do siebie ciągnie forsę, a o społeczeństwo w ogóle nie dba. Firmy drogowe o 15 w piątek kończą pracę na polskich drogach- im się wolne należy, a drogi z uskokami, niedokończone, zagrodzone, z mylącymi znakami drogowymi, to istne pułapki na kierowców przez cały weekend. Jak to jest, że w jednym kraju da się z firmą dogadać, by pracowała tak, aby jak najszybciej ruch wrócił do normy (czyli w soboty i niedziele też), a w kraju zaraz obok, naprawa nawierzchni (bez żadnych cudów i bajerów) na odcinku 10 kilometrów rozłożona jest od lipca jednego roku, do lipca następnego roku?

Ale tak…. ale tak… Polacy naśmiewają się z pepiczków, Hawranków, czeska żona ich śmieszy…

Zastanawiamy się z Jaskółem, czy po tej rządowej aferze z imigrantami, nie zechcą Polski wyrzucić ze strefy Schengen. Powiem szczerze, może nie byłby to dla mnie aż dramat, ale na pewno źle by mi z tym było. Paradoksalnie to Czechy i Słowacja są mi bliższe, w tej chwili, niż Polska. Już przeżyłam granicę na Olzie i nie chcę, by to się powtórzyło. A czasy covidu (kiedy granica była czasowo zamknięta) tylko potwierdziły to, że było by trudno wrócić do czasów sprzed Schengen.

I jeszcze tak żartobliwie- pisząc o Wołochach na Morawach oraz o zwiedzanych zamkach, często posiłkuję się stronami czeskimi. Oczywiście używam translatora (dziwne czasem tłumaczenia wychodzą) i spostrzegłam, że język czeski zaczyna mi wchodzić do głowy automatycznie. Nie, na razie nie mam zamiaru się go uczyć, ale kto wie? Może jednak coś tam zacznę?

W Czeskim Cieszynie, w Billi, robiliśmy zakupy. Odchodząc od kasy słyszymy: „Nashle”, odpowiadam „Do widzenia”. Słyszę bardziej natarczywe: ”Nashle”. Na co ja ciszej „Nashledano”. Automat mi się włączył.

Trochę widoków w drodze do....

Widok, po prawej stronie, na wieżę zamkową (charakterystyczną Trubę) w Sztramberku oraz bliżej na Koprzywnicę (tę z Muzeum Tatry).

Widok z parkingu w Hukvaldach.

C.D.N.

1. No tak, drogi mają dobre, oznakowania tras także, no i ekspozycje muzealne na piątkę!
    Za ich kuchnią nie przepadam, ale może miałam pecha...

1. Nie mialaś pecha, faktycznie kuchnie mają nieciekawą. A jednak w niedzielę zjedliśmy bardzo dobry obiad w knajpce na terenie parku. Podany szybko, jedzenie gorące, mięso miękkie, a brambory kruche. Jaskół zamówił sobie swoją ulubioną zupę czosnkową. No i kofolę, brrrrr... perfumowaną czeską pepsi.

2. Mój mąż tez zawsze zamawia kofolę:-)

3. Jaskół lubi, ja nie. Ja nawet pepsi nie lubię. Wolę coca colę, jak już gazowane. Wybór napojów w karcie jest standardowy- soki, jekieś mirindy, kofola, pepsi, woda. Tak, jak u nas.

2. Fajne te Czechy, na mur beton je odwiedzę wreszcie!
    Ja się bardzo cieszę, że jesteśmy w Schengen. Teraz mamy na trasie tylko jedna granicę, a i ta potrafi umeczyc, mimo że zawsze jedziemy w nocy i w dni powszednie

1. Truba to po serbsku trąba, nie wiem, czy po czesku też:)

2. Wieża po czesku to veża.
      Poszukałam
      "Nowe życie zamek zyskał wraz z rozwojem masowej turystyki. W latach 1901-03 odbudowano okrągłą wieżę. Dobudowano ganek, schody, przykryto ją dachem i urządzono na niej punkt widokowy. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był dr. Adolf Hrstka, starosta i lekarz sztramberski, propagator miasta i turystyki (ma on tu swoją pamiątkową tablicę). Projektantem znany praski architekt Kamila Hilbert. Wieża ma wysokość 40 m, średnicę – 10 m. Stoi na wysokości 508 m n.p.m. Obecnie jest własnością miejską. Nazywają ją Trúba. A na polski tłumaczą tę nazwę jako trąba,rura czy wręcz okrąglak… Nie wiem, które tłumaczenie jest słuszne."
      Ja sobie nie wyobrażam granicy na Olzie. Przyzwyczaiłam się do swobody "przekraczania granic". pamiętam, jak dziadkowie opowiadali, ze po I wojnie nagle ustanowiono granicę na Olzie- oni mieli rodzinę po drugiej stronie. Coś niewyobrażalnego, ale ja przecież 200 metrów od tej granicy długo mieszkałam. Żyłam w cieniu tej granicy.
      Teraz jestem bardziej zwrócona w kierunku Czech i Słowacji. Na północ uznaję jeszcze Górny Śląsk, gdzie się urodziłam i reszta Polski może dla mnie nie istnieć.
      Zgłębiając historię tych regionów ,dochodzę do wniosku, że lepiej się ludziom Żyło- Ślązakom pod zaborem pruskim, a cieszyniakom w cesarstwie Franca Jozefa ( tu nigdy zaboru nie było, a cesarstwo od wieków). Przyszła Polska i zaczęła grabić, ustawiać wszystkich pod swój model. Brzmi obrazoburczo, prawda, ale tak jest. Tak naprawdę to i bez Polski żyłoby się tu dobrze.
      Powstania? No bez przesady. Jest dobra książka, mówi prawdę, nie owija w bawełnę: "Kajś".
      nie masz pojęcia, jak czasem zazdroszczę Czechom tego ładu, spokoju, tej stabilizacji...tej pogody ducha i życzliwości. Jestem Polską zmęczona, bardzo zmęczona

3. Kajś", bardzo dobra książka, dla Polaków" prawdziwych" pewnie nie do przełknięcia.Czytałam"
      Czechow lubimy widzieć karykaturalnie jako potomków wojaka Szwejka, a to są rozsądni, pogodni ludzie, bez naszego trontadractwa i bogoojczyznianej traumy.

4. Też zastanawiałam się nad wojakiem Szwejkiem, jego stosunkiem do cesarza. Być może faktycznie tak o cesarzu myśleli Czesi, ale cieszyniakom wcale za cesarzy austriackich tak źle nie było. W każdym razie prawie przez 400 lat żyli pod ich panowaniem, a nie pod panowaniem władców polskich. "Kajś" obala mit, że Ślązacy tak bardzo czekali na Polskę. A tu na tych ziemiach to chcą, by wróciło Księstwo Cieszyńskie, takie na chyba wpół autonomiczne, tak, na wpół autonomiczne, bo jakoś nie dociera do nich, że tak się nie da, być w księstwie bez księcia. I ten czas, kiedy tu jest Polska zadziałał tylko na niekorzyść stosunków między Polakami (cieszyniokami) a Czechami. Przy czym cieszyniocy nie znoszą Czechów. Główny powód- Czesi wykupują im towar w marketach. Było by śmieszne, ale nie jest. Przy czym mnóstwo ludzi z pogranicza pracuje w Czechach i sobie chwalą ich socjal, wypłaty , nawet dzieci posyłają do polskich szkół i przedszkoli po tamtej stronie granicy.

5. A o.Cieszynianach to piszesz dla mnie same nowosci, pojęcia nie miałam o Ich poczuciu odrębności.

6. Elegancko- Cieszynianiach...:):):)To som cieszynioki, ludzie stela. Możesz mi wierzyć, bo to nie są tylko moje obserwacje, ale "przybyszy" z innych regionów. Jak nie jesteś stela, to jesteś nie stela, czyli dożywotnio obcy. Mieszkam na cieszyńskim w sumie 37 lat, ale ciągle jestem nie stela. I jest tu mocne podkreślanie- my cesaroki, wy prusoki. Przy czym, cesaroki to ludzie stela, czyli godni większego szacunku. I to dają bez skrępowania tym nie stela odczuć.
      Czasem zabawne, ale więcej przerażające, bo z tym idzie taka zatwardziałość w poglądach jak za Franca Jozefa. I jakaś wsobność, brak otwarcia na nowe, niby życzliwi, ale jednak dla siebie bardziej.

3. też się tak zbieram do tych Czech i zebrać się nie mogę, a daleko nie mam, do tego jeszcze jest bezpośrednia linia vlakiem (pociągiem), więc nawet auto niepotrzebne...
    p.jzns :)

1. p.s. a w ogóle, to Czechy mocno mi się kojarzą z chlebem... bo to było tak, że zwykle, gdy wracaliśmy ekipą z Francji, to przez Niemcy, a dalej przez Czechy... tuż za granicą D/CZ była taka budka z pieczonymi kurczakami, a do tego chleba ile chcesz... na te francuskie bagiety już patrzeć nie mogliśmy, więc rzucaliśmy na ten czeski chleb jak narwani, bo strasznie był podobny do takiego zwykłego, "normalnego" polskiego :)

2. Czyli nie jeździsz do nich:):):) A szkoda, bo tam właśnie, gdzie mieszkasz, jest mnóstwo atrakcji. Ty mieszkasz przy Czechach, my przy Morawach. Niby to jedno państwo, ale podobnie, jak u nas, te krainy trochę się różnią. A już Słowacja odjeżdża- duże różnice.
      Czeski chleb jest dobry. My kupujemy u nich takie "pomazanki", pasty do chleba. W sumie to u nich w sklepach towar jest ten sam, co w polskich marketach, ale dużo droższy.