Zdjęcia są dobrane losowo, niekoniecznie odpowiadają wymienionym modelom. Tylko zdjęcia dwóch współczesnych samochodów wyścigowych są odzwierciedleniem opisu.
Na filmach znajdują się wszystkie omówione modele. Nie filmowałam wszystkich metryczek, bo zajęłoby to zbyt dużo czasu. Można za to zobaczyć manekiny w strojach sportowych, odpowiednich do samochodów wyścigowych, nagrody-wieńce, dyplomy, akcesoria samochodowe oraz silniki.
Samochody z Koprzywnicy, od początku produkcji, brały udział w różnych
wyścigach i zawodach. Zmodyfikowane do tego celu pojazdy, występowały
niemal w każdej z serii modelowej. Pierwszy czysto wyścigowy
egzemplarz specjalny został zbudowany w 1900 roku dla barona
Theodora von Liebiega, który był pośrednio zaangażowany w narodziny
Präsidenta.
Pierwsze modele z koncepcją podwozia Tatra i silnikiem chłodzonym
powietrzem, zwłaszcza Tatra 11 i Tatra 12, odniosły również duże sukcesy
w wyścigach samochodowych, które zyskały popularność nie tylko
w Czechosłowacji, ale także za granicą.
„Już w 1921 roku Tatra zbudowała dwa samochody wyścigowe typu T,
napędzane czterocylindrowym rzędowym silnikiem OHC o pojemności
3,5 litra i mocy 40 kW (55 KM). Josef Veřmiřovský zajął tym samochodem
drugie miejsce już podczas pierwszego startu w Ecce Homo w Šternberku.
Wystarczała mu prędkość maksymalna 120 km/h. W tym samym roku
powstały dwa otwarte samochody wyścigowe typu U
z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 5,3 litra
i mocy 54 kW (73 KM)i rozwijającym prędkość maksymalną 140 km/h.
Oba te rzadkie typy wyścigów są eksponowane w Muzeum Tatrzańskim
w Koprzywnicy.
Jak smakuje sportowy sukces, przekonała się także słynna Tatra 11
z chłodzonym powietrzem silnikiem z przodu, szkieletową ramą
i napędem na tylne koła. W 1925 roku wyścigowa wersja tego typu wzięła
udział w słynnym włoskim wyścigu Targa Florio i zdobyła dwa pierwsze
miejsca w kategorii poniżej 1,1 litra. Na cześć tego wyniku sportowe
wersje typu T11 otrzymały nazwę Targa.
Na filmie samochody sportowe są w dalszej części
Do samochodów sportowych, przynajmniej z nazwy, można zaliczyć także
Tatrę 57 A Sport z 1936 r. Dwudrzwiowy, trzymiejscowy roadster (trzecie
siedzenie awaryjne znajdowało się z tyłu) napędzany był chłodzonym
powietrzem silnikiem czterocylindrowy silnik o pojemności 1155 cm3
i mocy zaledwie 15 kW (20 KM).
Popularność zyskała także wygodniejsza, sportowa wersja typu T75
z atrakcyjną płetwą na rufie.
Również pierwszy seryjnie produkowany aerodynamiczny samochód Tatra
T77 z chłodzonym powietrzem, trzylitrowym silnikiem V8 umieszczonym
z tyłu, wziął udział w słynnym wyścigu „1000 Czechosłowackich mil”,
gdzie w klasyfikacji absolutnej zajął czwarte miejsce.
Po zakończeniu II wojny światowej w Koprzywnicy zaczęto opracowywać
aerodynamiczny samochód turystyczny T600, napędzany czterocylindrowym
płaskim silnikiem o pojemności dwóch litrów, chłodzonym powietrzem.
Produkcja seryjna rozpoczęła się w połowie 1948 roku i wkrótce potem
T600 czy Tatraplan pojawił się na licznych konkursach krajowych
i zagranicznych. Z doświadczonymi zawodnikami fabrycznymi Sojką,
Pavelką, Chovancem, Vrdlovcem i innymi odnieśli szereg sukcesów.
Chyba najbardziej znaczący był udział w Międzynarodowych Zawodach
Alpejskich w Austrii w 1949 roku, gdzie Tatraplany zajęły cztery pierwsze
miejsca w klasyfikacji generalnej. Karel Vrdlovec zwyciężył na Tatraplane
T 601 Monte Carlo i wygrał Silver Alpine Crossing.”
Na początku lat 50-tych wyprodukowano kilka egzemplarzy samochodów
formuły Tatra 607, które kopiowały ówczesne przepisy Formuły 1.
Niestety, „żelazna kurtyna” nie pozwoliła tym samochodom odnieść
międzynarodowego sukcesu. Zespół zawodniczy Tatra, który w ostatnim
okresie swojej działalności korzystał z zmodyfikowanych limuzyn
Tatra 603, zakończył swoją działalność w 1967 roku. Od początku
lat 70-tych silniki benzynowe Tatra chłodzone powietrzem weszły do
oferty specjalnej dla nowego wówczas sportu samochodowego
– autocross.
Do historii w niezatarty sposób przeszły także konkurencyjne warianty
ciężarówek Tatra, ale ponieważ byliśmy tylko w muzeum samochodów
osobowych, nie będę o sportowych ciężarówkach tu pisać.
Tatra Ecorra Sport V8
„O uczczenie czeskiej legendy zadbały zakłady Eccora, w których zaprojektowano między innymi karoserie dla marki Innotech. Tym razem pod koniec 1996 roku przygotowano wyścigowe coupe Sport V8 na podwoziu Tatry T700, pamiętającym limuzynę serii 613 czyli... końcówkę lat sześćdziesiątych. Pod maską długiego na ponad 5,1 metrów auta znalazła się widlasta, wolnossąca, chłodzona powietrzem ósemka z czterema wałkami rozrządu o pojemności 4,4 litrów i mocy około 400 koni mechanicznych, połączona z 6-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów (początkowo pięciostopniową).
Pojazd o masie tylko 1150 kilogramów miał rozwijać prędkości 100 km/h w czasie niecałych 4,5 sekund i rozpędzać się aż do 300 kilometrów na godzinę, co stawiało go w pozycji najszybszego samochodu z Czech. Urodziny Tatry miała ostatecznie przypieczętować próba bicia krajowego rekordu prędkości, w który celowało też 220-konne coupe MTX. Na lotnym kilometrze na płycie lotniska Ostrawa w pobliżu miejscowości Mosnov uzyskano średnią 276 km/h. Sukces! Po udanej próbie Ecorra Sport V8 objechała kraj na różnych wystawach, a później brała udział w regionalnych wyścigach długodystansowych (Tatra kontra Gallardo - widok bezcenny), przechodząc w ciągu dekady niezliczone modyfikacje i zmieniła kolor z czerwonego na czarny. Po zrobieniu swojego jedyny egzemplarz spoczął w Muzeum Samochodów Sportowych w miejscowości Lany, położonej 35 kilometrów od Pragi.
„Piękne coupe zaprojektowane przez Václava Krála zostało po raz
pierwszy zaprezentowane publiczności podczas Salonu Samochodowego
w Pradze w październiku 1991 roku. Nadwozie z włókna szklanego
z klejonym szkłem zostało umieszczone na rurowej ramie przestrzennej
połączonej z nitowanymi profilami ze stopów lekkich. Z przodu Králova
Tatra posiadała składane reflektory, drzwi otwierały się do góry i do
przodu. Klinowy profil nadwozia wykończono ostro ściętym tyłem
ze zintegrowanym spojlerem. W sumie w Metalexie zbudowano cztery
samochody MTX Tatra Sport. Z jednym z nich, inż. Petr Bold w 1997 roku
ustanowił krajowy rekord prędkości 210,895 km/h.
Dziś słynną sportową tradycję samochodów Tatra podtrzymuje zespół
Tatra 603 z Koprzywnicy, założony w 1996 roku przez braci Hajdušków,
synów Stanisława Hajduška, którzy w 1967 roku jeździli jednym
z samochodów Tatra 2-603 B5 (pilotnicy Veřmiřovský , Mark) na trasie
Marathon de la Route. Starannie odrestaurowali ten samochód i jest on
używany w zabytkowych wyścigach pod górę i na torach w kraju
i za granicą.”
https://www.muzeumnj.cz/tatra/expozice/se-sportovnimi-ambicemi
https://www.eurooldtimers.com/cze/historie-clanek/905-tatra-sportovni
-modely.html
https://autogen.pl/dna-135-tatra-ecorra-sport-v8.html
https://3dosetki.pl/aktualnosci/tatra-mtx
kiedyś pracowałem w firmie sponsorującej wyścigi na 1/4 mili, prowadziłem stoisko handlowe... jeny, jakie tam wehikuły startowały!... byłem pełen podziwu dla zmysłu technicznego uczestników...
OdpowiedzUsuńp.jzns :)
Czyli byłbyś wdzięcznym obserwatorem zawodów, które odbywają się w Wiśle- "Zjazd na bele czym". Tam dopiero są pojazdy, o jakich się znanym konstruktorom nie śniło.
Usuńale czy oni tak sobie tylko przyjeżdżają i puszą się, jakie to z nich artystyczne fachurki, czy coś konkretnie robią, ścigają się, grają w zderzanki, albo w kto najwięcej fajnych dupek przywabi, bo takie sporty też są...
UsuńOni konstruują pojazdy, które muszą zjechać ze stromego stoku. Pojazdy są różne, różniste, a ich kierowcy ubrani też różnie- w sumie to są wielkie "jajca" i wielki ubaw.
Usuńhttps://www.youtube.com/watch?v=-WgpplNnGsU
https://www.youtube.com/watch?v=pFNlDKrkJ4o
https://www.youtube.com/watch?v=EUHJoi0PV7U
A te wyścigi, o których piszesz, to były wyścigi konstrukcji samochodowych i domorosłych ich wariantów, czy też byle jakie pojazdy?
UsuńI samoloty się nawet znalazły. Motoryzacja leży w kręgu moich zainteresowań. Bywałam nawet na wyścigach starych samochodów.
OdpowiedzUsuńKiedyś oglądałam w telewizji zawody amerykańskich ciężarówek. Interesujące wydarzenie.
Tatra robiła silniki samolotowe. Jeszcze o tym napiszę w kolejnym poście. Kiedyś muzeum miało jedna ekspozycję, gdzie znajdowały się wszystkie samochody ( byliśmy tam chyba z 13 lat temu). Teraz są dwie ekspozycje w dwóch budynkach- jedna samochodów osobowych, druga ciężarowych. Tej drugiej nie zdążyliśmy zobaczyć.
UsuńBył film , w którym amerykańskie ciężarówki ścigały się na szosie, ale nie pamiętam tytułu. Tatra też miała ciężarówki, które brały udział w rajdach.
Niektóre modele całkiem odjechane, nie umiem nigdy wybrać, czy wolę te najnowsze czy całkiem stare auta!
OdpowiedzUsuńWszystkie, Jotko, wszystkie są piękne:) Ja jestem miłośnikiem motoryzacji i chodziłam po tym muzeum jak zaczadziała. Każdy mi się podobał:) Nawet sanitarki i ten dla służby drogowej.
UsuńSrebrny bolid mnie zauroczył, już siebie w nim widzę jak dziewczynę Bonda😀
OdpowiedzUsuńDziewczyna Bonda w srebrnym bolidzie:):):) Nieźle. ale czemu nie? Mnie wszystkie samochody zauroczyły, co jeden to piękniejszy, od tego najstarszego "Prezidenta" po nowoczesne limuzyny. A Ecorra wymiata.
Usuń