wtorek, 27 czerwca 2023

Zasadzić pawia.

Lubię, kiedy w ogrodach coś się dzieje, lubię w nich oglądać interesujące nasadzenia oraz niebanalną architekturę ogrodową.

Kiedyś pokazałam,  w  tym poście,  zielone koty ogrodowe tzw. topiary, dzisiaj pokażę ogrodowe pawie.  

Pawie to niezwykłe, bowiem na ich "upierzenie" składają się setki różnokolorowych kwiatów.

Insel Mainau- Wyspa Kwiatów (Ogród Botaniczny) na Jeziorze Bodeńskim

 

Ogród Kwiatowy przy wejściu do buddyjskiego centrum Nanshan

Paw na ulicy w Singapurze.



Kwiatowy paw w Pradze przy Landronka


 Pawie  w Miracle Garden w Dubaju






Wystawa kwiatów w Kijowie w 2012 roku


Nie udało mi się ustalić, gdzie znajdują się te pawie.






 

Pawie to piękne ptaki, obojętnie czy w naturze, czy kwiatowe, czy malowane lub haftowane...

Natomiast z pawiami bywa tak

„Paw

Pa­trz­cie, jak paw się w słoń­cu wdzię­czy!
Po­ży­czył so­bie barw od tę­czy,
Roz­wi­nął ogon w kształt wa­chla­rza
I su­nie z miną dy­gni­ta­rza.

Przy­jem­ność wi­dok jego spra­wia.
Mu­sisz po­dzi­wiać wdzię­ki pa­wia,
Nie ską­pisz po­chwał mu bez liku,
Póki... nie sły­szysz jego krzy­ku!

Czę­sto się zda­rza tak wśród lu­dzi,
Że ktoś, co po­dziw, za­chwyt bu­dzi,
Póź­niej nam przy­kry za­wód spra­wia,
Bo­wiem po­dob­ny jest do pa­wia."

Józef Antoni Birkenmajer

 

Jeżeli kogoś interesują topiary, to podrzucam film. Mnie te zielone nie wszystkie się podobają, natomiast wszystkie kolorowe kwiatowe oglądam z przyjemnością. Przy czym jest różnica między topiarami typowymi, a rzeźbami kwiatowymi. Topiary uzyskuje się przez odpowiednie przycinanie i formowanie, a kolorowe rzeźby kwiatowe uzyskuje się przez sadzenie różnych roślin na stelażach.


 

Źródła

Pinterest

https://stylowi.pl/9105323

https://pl.dreamstime.com/kwiatu-paw-image127879700

 https://poezja.org/wz/Jozef_Antoni_Birkenmajer/26869/Paw

 

 

34 komentarze:

  1. Byłam na Wyspie Mainau - cały Ogród przetuptałam wzdłuż i wszerz - piękno na każdym kroku, a na dodatek widziałam sekwoje, nad Jeziorem Bodeńskim latał prawdziwy sterowiec a w insektarium na ramieniu usiadł usiadł mi motyl. To była niezapomniana wycieczka, polecam każdemu!
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samo Jezioro Bodeńskie pewnie jest urokliwe. Fajnie, że mogłaś te cudności zobaczyć "na żywo". Lubię ogrody botaniczne, arboreta, skanseny, ale nie ZOO. teraz są modne zagrody, a których zwierzaki są na wolności, ale to taka pół wolność.
      Wracając do kwiatów- zachwycają mnie różne kompozycje kwiatowe z nasadzeń.

      Usuń
  2. Cudne te pawie!
    I muszę w Dublinie ten park odwiedzić!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba będzie trudno, bo to park w Dubaju:) No chyba, ze masz możliwości, to jak najbardziej:)

      Usuń
    2. Dżizas🙈
      Jak to człowiek widzi to co chce!

      Usuń
    3. Ale fajnie widzi. Szkoda, bo Dublin bliżej, za to Dubaj gorący:)

      Usuń
  3. Niby trochę kicz, a ładne🙂 zdecydowanie wolałabym pawie w ogrodzie niż krasnale. A najlepiej wiadomo co słusznych rozmiarów, widziałam piękna, żółta żyrafę kilkumetrową z jakiejś żywicy stworzoną. Stała sobie grzecznie przed restauracją w Chorwacji. Nie stać mnie na razie😔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki nieduży kształtny paw kwiatowy, że mógłby być u nas. Ja nie mam w ogrodzie figurek, lampeczek ( tylko przy chodniku małe) itp. Próbowałam coś dopasować, ale popsułabym styl,
      Można kupić ładne figurki do ogrodu, już nie są takie ciosane i ordynarne. Jest też piękna metaloplastyka, ale ceny powalają.
      Krasnale... widuję w ogródkach, jednak jest ich coraz mniej.

      Usuń
  4. Fajna sprawa, może trochę to się wydać dziwne ale po raz pierwszy czytam o czymś takim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo u nas rzadkość, zwłaszcza te topiary zielone. Ludzie przycinają iglaki na kulki, jakieś spirale (obrzydlistwo) kwadraty i inne formy, kształtów zwierzą nie widziałam.
      Kolorowe to raczej na podobieństwo ogrodów francuskich- kształty na ziemi.

      Usuń
    2. Jakiś czas wycinałem z moich bukszpanów(30 sztuk)zwierzęta,itp.To był słomiany zapał.Dzisiaj figury Euklidesa:)) Dwa bociany,które wyżeźbiłem w drewnie"wyfrunęły"z ogródka.
      https://nextshark.com/japanese-farmers-rice-straw-art

      Usuń
    3. Dzięki za link i pomysł na posta:):) Świetne to jest:):):)
      Wycinałeś według jakiegoś szablonu czy na wyczucie? Co to było? I w ogóle to bukszpany u Ciebie rosną, bo u nas wszystko ćma zniszczyła.

      Usuń
    4. Bukszpany u mnie rosną i grają rocka.Czterech gitarzystów bez perkusji.Kilka posągów z Wyspy Wielkanocnej spogląda na Kotlinę Kłodzką.Pozostałe bukszpany mają kształt donic,a w nich kwitną smagliczki.Smagliczki kwitną do zimy.
      U siostry za górami,bukszpanami zainteresowała się już ćma.Siostra wycinała ławeczki i ćma sobie przysiadła:)

      Usuń
    5. Niesamowite:) Sam projektowałeś, czy ktoś Ci pomógł? No i oryginalne pomysły z tymi gitarzystami i posagami. Na ogół to zajączki, gąski, misie...Lubię smagliczkę, jest bardzo dekoracyjna i niewymagająca.
      Ćma przysiadła i skonsumowała...

      Usuń
    6. Pierwsze to były figury ze śniegu(posągi z WW,itp),które lepiłem z wnukami,a potem zacząłem z bukszpanami,tujami i cisami kolumnowymi.Zimą śnieg zawsze"łamał"gryfy gitar,musiałem wstawić metalowe pręty.Stonehenge byłoby super,ale musi mi wystarczyć kamienne-mini.

      Usuń
    7. Podziwiam, ja nie mam ręki do "rzeźbienia". Najwyżej coś ufilcuję:). Bukszpany ćma zżarła, a tuje przycięliśmy. Nie będzie topiarów.

      Usuń
  5. Niesamowite nasadzenia, ale i u nas widywałam żaby, misie, wiewiórki itp, przeważnie w miastach uzdrowiskowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że właśnie w miastach uzdrowiskowych częściej robi się takie instalacje, by uatrakcyjnić pobyt w parkach. Ja jeszcze nie spotkałam figurek kwiatowych, a dużo parków zwiedziłam.

      Usuń
    2. Ze zdjęć pamiętam podobne w Szczawnicy, Ustroniu...

      Usuń
    3. W Szczawnicy to nie wiem, a w Ustroniu którym? Tym naszym tutaj?

      Usuń
    4. Tak, może i w Wiśle, musiałabym archiwa przeszukać.

      Usuń
    5. Bliżej mam, by zobaczyć, ale teraz i w ogóle w sezonach, to ludzi dużo, a ja nie lubię tłumów. Zwłaszcza w parkach:) No i remont wiślanki się zaczyna, dojechać będzie trudno. U nas to taki dziwny kraj- jak się zaczynają wakacje, to i remonty dróg do uzdrowisk i miejscowości wczasowych.

      Usuń
  6. Cuda i dziwy:) Piękne. Tez nie wiedzialam o istnieniu takich cudowności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Instalacje kwiatowe można spotkać w wielu parkach, ale nie tak duże i nie w takiej formie. Raczej płaskie nasadzenia w kształtach geometrycznych lub kostki, koła przestrzenne.

      Usuń
  7. W pobliskim Przeworsku mamy od lat słoniki, znak rozpoznawczy miasteczka:-) pawie są przepiękne, po raz pierwszy w życiu miałam przyjemność oglądać takiego kawalera na żywo z rozłożonym ogonem, na zwykłym wiejskim podwórzu, w towarzystwie pantarki, pewnie ona sprowokowała go do zalotów:-) Pokazujesz niezwykłe dokonania ogrodników, udane kompozycje, a ile pracy w nie włożone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poszukałam zdjęć z Przeworska- te słoniki są urocze:):). Fajnie utrzymano proporcje:)
      Lubię pawie, ale nie znoszę ich krzyku. Jest taki strasznie przejmujący.
      Gdybym miała siatkę- stelaż, spróbowałabym jakiegoś zwierzaka zasadzić. Jednak to droga sprawa. Bardzo dużo kwiatów i innych roślin trzeba, a te teraz są dosyć drogie.

      Usuń
  8. Do tej pory wiedziałem że pawia można obserwować, podziwiać, ostatecznie puścić. O sadzeniu dowiedziałem się od Ciebie. Dowiedziałem się co mnie zaskoczyło, że na swojej działce uprawiam i pielęgnuje topiary. Całe życie człowiek się uczy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uprawiasz topiary? Czyli tniesz tujki i bukszpan w różne kształty?
      Zasadź jeszcze pawia, albo innego zwierza, ale kolorowego z kwiatków.

      Usuń
    2. Najczęściej w kule. Pawia? Może na emeryturze.

      Usuń
    3. Przyciąć krzew w kulę jest trudno. Zwłaszcza za pierwszym razem. Nie wiem,czy da się zielony krzew przyciąć na pawia. Te na zdjęciach są od początku formowane lub nasadzane.w kształcie pawia. Ale próbuj, a potem zrób fotki i pokaż:)

      Usuń
  9. to wszystko jest bardzo ładne, ale chyba roboty przy tym huk, jeśli się chce, aby potrwało dłużej...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, roboty dużo, a rośliny trzeba tak dobrać, by w jednym czasie zakwitły.

      Usuń
  10. to ostatnie zdjęcie robi mega wrażenie

    pzdr

    OdpowiedzUsuń