No szkoda, Piotr Pawlak nie przeszedł do finału. Dostał się inny Polak- Piotr Alexewicz oraz młodziutka Chinka Tianyao Lyu (bardzo mi sie jej gra podoba), która zagrała Sonatę Funebre h-moll opus 58 (marsz żałobny) w tak „obrazowy” sposób, że niemal widziałam, jak kondukt żałobny kroczy alejką cmentarza i wszystko spowija mrok. Tę samą sonatę Piotr Alexewicz zagrał zupełnie inaczej- mocniej, głębiej. Będę kibicować Polakowi oraz Chince.
Jednak, jak widać i słychać, niezbadane są wyroki konkursowego jury, ponieważ kolejny raz opinia publiczności rozminęła się z oceną jurorów.
No to trochę o sposobach oceniania.
https://www.facebook.com/share/v/1YuYy9W3Lj/
To jest film, na którym dokładnie jest wytłumaczone jak jury w poszczególnych etapach ocenia grę. Pobrałam ten film na pulpit, tam się otwiera, na blogu, niestety, nie chce.
Zgryźliwie dodam- film jet dla naprawdę zainteresowanych i jest odpowiedzią na różne komentarze, które pojawiały się pod postami dotyczącymi konkursu.
AI, z kolei, przedstawia sposób oceniania na konkursach chopinowskich tak:
„Gra pianistów na Konkursie Chopinowskim oceniana jest na podstawie całokształtu ich artystycznej osobowości, z uwzględnieniem interpretacji utworów Chopina, ale także wirtuozerii technicznej i dojrzałości muzycznej. Kluczowe kryteria oceny obejmują: umiejętność oddania ducha muzyki Chopina, precyzję wykonania, wirtuozerię techniczną, a także interpretację, która pokazuje dojrzałość artystyczną pianisty.
Kryteria oceny
Wirtuozeria techniczna:
Ocenia się stopień opanowania trudności technicznych utworów Chopina, precyzję, artykulację i rytm.
Interpretacja:
Oceniana jest zdolność do przekazania emocji i nastroju kompozycji. Sędziowie szukają oryginalności i głębi interpretacji, która wychodzi poza techniczne opanowanie utworu.
Duch muzyki Chopina:
Kluczowe jest to, czy pianista jest w stanie oddać charakterystyczny dla Chopina styl i piękno jego muzyki, czyli jego styl i dramaturgię.
Dojrzałość artystyczna:
Oceniana jest spójność programu, jego dramaturgia oraz ogólny artystyczny wyraz pianisty.
Pamięć:
Wykonywanie utworów z pamięci jest obowiązkowe dla wszystkich uczestników.
Program:
Sędziowie oceniają również wybór utworów i ich spójność z resztą występu.
Proces oceny
Wielostopniowy system oceniania:
Sędziowie oceniają wykonanie w trakcie przesłuchań. Oceny te są tajne i dokonywane po każdym etapie konkursu.
Decyzje jury:
W ostatecznym rozrachunku, decyzja o przyznaniu nagród podejmuje jury konkursu, biorąc pod uwagę wszystkie wykonania i oceny.
Publiczność:
Warto zaznaczyć, że chociaż ocena sędziowska jest kluczowa, to publiczność również ma wpływ na atmosferę konkursu i może przyznawać swoje własne nagrody.”
Lista finalistów XIX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego:
A oto oni finaliści XIX Konkursu Chopinowskiego:
Piotr Alexewicz Poland
Kevin Chen Canada
David Khrikuli Georgia
Shiori Kuwahara Japan
Tianyou Li China
Eric Lu USA
Tianyao Lyu China
Vincent Ong Malaysia
Miyu Shindo Japan
Zitong Wang China
William Yang USA
W tym roku finalistów jest 11 (a nie 10), ponieważ dwaj pianiści uzyskali taką samą liczbę punktów.
Marii Wollenberg- Kluzy. Zostały one przedstawione na wystawie "Fryderyk Chopin- emocje nad Wisłą i Sekwaną".
https://latarnikkaliski.pl/fryderyk-chopin-emocje-nad-wisla-i-sekwana/
Fryderyk Chopin zmarł 17 października 1849 r.